De coronacrisis als katalysator voor geloofwaardige, empathische content marketing

Door Chris Decroix Content Marketing
Empathische content marketing

Corona… Als dit het woord van 2020 niet wordt, dan weten we het ook niet meer. Feit is dat de Covid19-pandemie een impact heeft op ons allemaal. Op onze vrijheid, op onze manier van in het leven staan en waarop we met elkaar omgaan. En ook op hoe we onze beroepsactiviteiten invullen.

Bij Twoons helpen we merken en bedrijven sterke content ontwikkelen zodat anderen ‘geraakt’ worden. Content die er voor zorgt dat men zich sneller kan ‘identificeren’ met een merk of een onderneming. Wel, ook in ons vakgebied, content marketing en storytelling, drukt de coronacrisis haar stempel… We moeten evolueren naar empathische content marketing.

Echte empathie

De tijd waarin content marketing vooral de troeven van een merk of een bedrijf moest uitvergroten, ligt gelukkig achter ons. De klimaatcrisis zorgde er in de voorbije jaren al voor dat veel merken en bedrijven in hun content marketing de focus gingen verleggen. Van de eigen troeven naar de ‘purpose’ of het goede doel waar ze zich voor inzetten.

Nu we al maanden gebukt gaan onder het coronajuk stellen we vast dat u en ik eigenlijk geen boodschap meer hebben aan de holle slogans van merken of bedrijven. Dat vinden we bij Twoons een positieve evolutie. Ook al is deze in de hand gewerkt door een moeilijk te controleren virus. Wij hechten vandaag liever geloof aan bedrijven en merken die echte empathie ten toon spreiden. En aan brands die tonen dat het hen menens is met het creëren van een betere plek voor ons allen. Zij moeten inzetten op empathische content marketing.

Zorg en meerwaarde voor mens en maatschappij

Het lijkt ons evident dat we nooit meer teruggaan naar een economie en een samenleving van voor de coronacrisis. Dat betekent ook dat een contentstrategie uit pakweg 2019 niet meer werkt. In de komende jaren zullen er velen – zowel individuen als bedrijven – het moeilijk hebben om de gevolgen van de coronacrisis achter zich te laten. In dergelijke omstandigheden zal men uitkijken naar helpende handen. Bedrijven die ijveren voor een betere wereld en in dit streven succesvol willen zijn, hebben er alle belang bij om hun content marketing en storytelling aan te passen aan de wetmatigheden van het nieuwe normaal. Wat betekent dat dan? Werkelijke, tastbare zorg voor anderen en voor een betere, mensgerichte samenleving moeten de rode draad worden doorheen alle content marketing en storytelling-activiteiten.

En dan hebben we het nog niet gehad over de klimaatcrisis…

Lingeriebedrijf Van de Velde, Delhaize en BNP Paribas Fortis zijn alvast ondernemingen die het begrepen hebben.